lördag 8 december 2012

Julpyssel

Idag gör vi krubba här hemma. Inte för att jag själv är troende. Men julevangeliet är en av väldigt få historier som jag tillägnat mig genom muntlig tradition sedan barnsben så det känns värt att ta vara på, Och jul firar vi. Hela Sverige kommer att stänga några dagar i december för Jul. Familjer samlas. Och för dem som inte har någon att samlas med, eller inte vill eller inte orkar samlas, blir det extra tydligt denna helg. Jag har jobbat i vården många jular och vet väl hur det blir för dem som blir kvar där i skukhussängen med personalen som enda sällskap. Julen är en så stark tradition här där vi bor. Och julen har ju blivit barnens högtid. Och eftersom jag nu har egna barn för jag traditionen vidare. Vi samlas. Tomten kommer. Klappar kommer att delas ut. Då känns det inte mer än rätt att även berätta varför vi firar just Jul. Även om vi firat midvinter här i norr på andra sätt i långa tiden innan vi kristnades.

Huset är nytt. Det andra har vi hemma sedan tidigare. Dockhusdockorna får nya kostymer och dom klipper vi i filt och syr ihop med några små stygn.








Inga kommentarer: