onsdag 20 april 2011

Det här kommer vi att överleva

Ibland är perspektiv allt man behöver för att få saker och ting att gå ihop. Jag som så många andra försöker bli sams med mig själv. Jag brukar försöka tänka på allt gott och fint jag har. Allt jag fått. Och vad jag själv har att ge. Hur rik jag är. På kärlek. Vänner. Barn. Erfarenheter. Mitt liv är rikt. Jag lever i fred. Har alltid levat i fred och kommer förmodligen göra det resten av mitt liv med. En kväll var jag trött och hamnade framför en dokumentär om Joan Baez på TVn. Vem är det liksom? Gillade inte rösten. Men blev sittande ändå för att det var något stillsamt med programmet. Och så blev jag rätt överväldigad. Det visar sig att hon var en rätt envis liten människa känd för sitt politiska engagemang, bland annat för medborgerliga och mänskliga rättigheter, pacifism och inom miljörörelsen. Hon åkte runt och marscherade, protesterade och för fred och frihet i världen. Uppmanade unga män att inte ta värvning under vietnamkriget och fick sitta i fängelse. Hon åkte till Sarajevo under kriget och sjöng. Och innan dess hängde hon visst med Bob Dylan med. Så trots den lite skarpa tonen i hennes röst så blev jag blev rätt imponerad av denna människa. Och jag fick perpektiv. Precis vad jag behövde.

Men KRaMaR FRåN MiG

Inga kommentarer: