tisdag 24 augusti 2010

Maka maka liten mammagummandocka


Dåså!

Man tager vad man haver. En liten kvadrat hudtrikå. En ca dubbelt så stor bit till exempel velour till overall. En liten snutt mattvarp att knyta av huvud, händer och fötter med samt ull till fyllning av huvud, hand- och fotbollar. Eftersom jag också syr stora dockor har jag det lite förspänt för jag råkar ju ha docktrikå, kardad ull och ekologisk velour liggande i gömmorna. Men det går lika bra med avlagda gamla kläder och lite garnrester. Det viktigaste är att ha tillräckligt hållbar tråd att knyta med. Därför använder jag mattvarp.
1. Vik ner ett veck av hudtrikån. Lägg i en boll ull och knyt av runt halsen.
2. Lägg ullbollar i hudtrikåbitens alla fyra hörn. Knyt av fyra bollar. Två händer i samma ände som huvudet är. Och två fötter i andra änden.
3. Lägg overalltyget räta mot räta och sy ihop längs två motsatta kanter - overallens sidsömmar. Vänd så att rätsidan kommer utåt.
4. Stoppa i hudtrikåbiten i velouroverallbiten så att huvud och händer sticker ut uppe och fötterna nertill. Nåla ihop nerekant, låt fotbollarna sticka ut i hörnen. Nåla ihop överkant och låt huvudet sticka upp på mitten och handbollarna längst ut i hörnen. Sy ihop för hand.
5. Sy på ett litet rufsigt hår. Sy ögon och eventuell mun på dockan. Knyt en liten restbit av velour i annan färg runt halsen. Eller sticka eller virka en vacker halsduk om du känner för det.
Jag återkommer med bilder varefter min egen docka tar form. Ställ gärna frågor!
KRaMaR FRåN MiG

1 kommentar:

Anonym sa...

oh så bra med beskrivning! du är så himla sjysst som delar med dig! kommer med mina första frågor nu! vart hittar man mattvarp? och hudtrikå kan man köpa det i en vanlig tygaffär? är själva namnet hudtrikå, ska jag fråga efter det? (jag är inte världens skarpaste kniv i lådan när det gäller sömnad ;)
Kramar