måndag 28 december 2009

Jul jul strålande jul!

Julen i år blev ju lite hit och dit. Mycket pga av att december blev dubbelarbetets månad. Annars brukar advent användas till att vänta. Vänta på julen. Vänta på lov. Vänta på att året skall vända och att ljuset skall komma åter. Årets december sa bara svosch och så vart det jul. Pappagubben och alla barnen fick sköta julstöket i fred. Och lika bra var det. Aldrig har barnen varit så glada och nöjda och tindrat så med ögonen. Fast att jesubarnet låg nerpackad i en låda i skrubben. Julkorv saknades på julbordet. Pepparkakorna var köpta och vi inte hade ett enda rött ljus i ljusstakarna. I stället hängde vi ljuslyktor i takkronan och köpte tulpaner i bukett. Fint som snus har vi haft det. Lugnt och skönt. Vi hade till och med turen att få ha en liten julkatt inneboende och som tassat omkring och spridit trivsel med sitt ständiga spinnande. Vilken lärdom skall jag dra av detta? Förmodligen att jag borde lära mig att hålla fingrarna i styr när det gäller att administrera familjens högtider. Undrar om jag kommer i håg det nästa år?

4 kommentarer:

Toril sa...

Ja det tror jag att du gör faktiskt! Så fint ni har det hemma..å ja katter är underbara stressavlösare:)
Ps. Å jag förstår att yoga varje dag kan bli svårt..men du får tänka att jag har inga barn..

Ängla Miranda sa...

Visst är det härligt ändå, att det blir jul och julstämning när det är dags, oavsett om man hunnit göra allt det där man "borde". Så tydligt att det inte sitter i det yttre utan kommer av att vara med de kära. Väldigt vackert med lyktorna och det andra. Det syns på bilderna att ni har ett ljuvligt och själfullt hem!
Kram!

metamorphosis sa...

Ja du, det blir visst jul ändå, även om man missat en hel rad "måsten"!
Härligt att få ta del av er julstämning!

Gillar hur ni hängt upp ljuslyktor i takkronan. Måste se om det inte går att göra något liknande här hemma. Just nu bara hänger lyktorna där i fönstret, alldeles för nära gardinerna för att jag ska våga tända dem..

Magda.nu *En fjärt i rymden sa...

Fina bilder!