söndag 1 februari 2015

Tur i oturen





Så var det min tur att ha influensan och helgen har jag spenderat på soffan. Sovit och tittat på film. Inte så kul men vad gör man. Tur i oturen eftersom jag äntligen hade tid att se K-specialen Freak out! En ljuvlig liten film om sökare och finnare. 

Den handlar om fem ungdomar som år 1900 köper sina drömmars kulle i södra Schweiz. De döper kullen till Monte Verità (sanningens berg) och grundar här ett eget litet samhälle där de utmanade sin tids rådande värderingar. Här tar de tar avstånd från konsumtionssamhället, äter vegetariskt, skapar egna normer för kläder, frisyrer och samliv och samlade dåtidens främsta konstnärer och humanister. Filmen är väldigt fint framställd och gestaltar på ett finurligt sätt hur denna andlig revolution och deras avståndstagande från sin samtid som har påfallande mycket gemensamt med vår egen tid. 

Extra mycket tur i oturen var det kanske att det var just den filmen jag såg eftersom en bil hamnade lite tokigt här på vår gata i stan och landade lite oturligt mitt i vårt fina växthus som den gjorde kaffeved av. Alltså tur i oturen att vara lite extra inställd på att prylar inte är allt och att det finns andra värden i livet just den dagen som våra drömmars lilla växthus blev till kaffeved. Men roligare saker än försäkringsärenden kan man ju ägna sig åt. Och viktigare med. Men men man bestämmer inte allt själv. 

Inga kommentarer: