måndag 1 juli 2013

Tut tut!







Vi tog en tur med smalspårig järnväg ut till Mariefred med vår minsta lilla skorpa. Och det gillade hon vill jag lova. Fast hon fick sotflaga i ögat och grät över det en stund. 

Så slog det mig när vi åkte tåget att min morfars far var stins och min morfar växte upp med alla sina syskon på en station, i Västergötland tror jag det var. En bror sprang ut på spåret och miste ett ben när tåget kom. Så var det visst när morfar var barn. Sen blev han ingenjör och jobbade på och samhället utvecklades och allt sånt där. Men som liten palt var han med när det moderna samhället började ta form. Rälsen lades ut kors och tvärs och klockorna synkroniserades över landet för att tåget skulle passa tabellen. 

Sen gjorde vi stan och på vägen hem stannade vi på Qvartinge och fyndade en trälåda från ett annat statligt verk. En riktigt fin dag var det!

1 kommentar:

Anonym sa...

Men så mysigt! Det där skulle Tifa älska! Var hittar man den tågturen?