torsdag 13 juni 2013

När lejonmamman vaknar!




Jag har ju varit förälder rätt länge nu. Och varit med om en hel del. Jag tar det mesta med ro eftersom jag vet att det oftast det löser sig till det bästa. Men när jag fick veta att mitt barns skola planerades att läggas ned utan att föräldrarna på skolan informerats då vaknade lejonmamman i mig. Att det sedan är stans äldsta skola med fina gamla lokaler mitt i stan som skulle bli bostäder och garage gjorde mig inte precis mer mild i sinnet. En helt informell grupp av kloka engagerade modiga föräldrar har sedan dess jobbat frenetiskt med att få insyn, läsa protokoll, gå på möten, kontakta pressen, ringa telefonsamtal för att väcka opinion och få insyn. In i det sista trodde vi att det värsta skulle bli sanning. Men vi blev överraskade. För politikerna här i stan samlade till presskonferens. Och meddelade där att de gått samman över blocken och beslutat om en ny gemensam skolpolitik som skall sträcka sig över lång tid. Och att skolan skulle få bli kvar. Under lite nya former i och för sig. Men skolan blir kvar där sen funnits i mer än hundra år. Nu blir det spännande tider när det nya skall komma till. Men viktigast av allt var att de bestämt att se över hur information till föräldrar skall gå till i liknande situationer. Och klokt är det, för att väcka en grupp lejonföräldrar är inte att rekommendera. Och att inte informera föräldrar och låta dem komma med synpunkter vid förändringar som rör barnens skolgång är tydligen också emot skollagens kap 4 om kvalitet och inflytande. Det har jag lärt mig under resans gång!

Inga kommentarer: