onsdag 25 april 2012

Mormors dockhus

Min mamma fick det här dockhuset när hon var barn. Det är en fyrkantig låda med fyra rum. Enkla öppningar mellan rummen och så två dörrar med fönster att stänga igen skåpet med. Det är handgjort och var när jag var tapetserat med 50-tals tapeter och fyllt med mycket tjusiga men ack så ömtåliga möbler. Någon gång senare har min mamma målat om. Fixat och bytt ut möblerna mot mer robusta i trä och låtit nya dockor flytta in. Och så tog min systerdotter över för ca 20 år sen. Nu är det Malva som har det och det har återigen fått nya tapeter och nytt bad och ny köksinredning. Och så har en prins och en prinsessa har flyttat in i storhushållet. Mattor och några täcken har jag virkat av restgarner. Funderar på att sätta upp gardiner i fönstren igen så som det var när jag var liten. Härligt med ett hus som hållit för lek i över 60 år. Det är hållbara grejor det!



Inga kommentarer: