söndag 20 februari 2011

Det ena ger det andra....

Så är två av fyra lite kryare. Och det är ju en förbättring. Men jag har inte vågat mig ut annat än för plikter. Robins gröna basker påminde en läsare om Lena Andersson lilla Maja. Det var fint tycker jag. Mig påminde baskern om min mormor. Mormor och morfar hade sommarställe på västkusten. Jag och min syster var där hela somrarna. Åt fisk och det som trädgården gav. Alla möjliga olika sorters härliga grönsaker. Räckte inte de egna odlingarna till kunde man bli skickad till trädgårdsmästaren med en börs, en lista och en påse att bära hem grönskarna i. Och mormor hon lagade och lagade. Och bakade och bakade. Hon var fin hon min lilla mormor. Basker och lite degiga armar. Korselett, benkläder och strumpor med strumpebandshållare. Smorde sig gjorde hon nogsamt varje dag. Och gymnasticerade fingrarna genom att lägga dom ovanpå varandra. Läste bok gjorde hon med. Min lilla mormor som luktade så gott.
Tanken på Maja fick mig att tänka på Linnea. Och tanken på Linnea fick mig att spara en avokadokärna. Den tänker jag plantera lite längre fram.
KRaMaR FRåN MiG

Inga kommentarer: