måndag 26 oktober 2009

Sjöjungfruns tårar

Blev sittande framför TVn sent i går kväll. Tittade på Dokument utifrån. En fransk dokumentär som handlar om plastföroreningen av våra hav. Jag vill att alla som läser här ska ta sig en titt. Och tänk på det nästa gång du köper något av plast. Plast är inte biologiskt nedbrytbart. Plast har ingen naturlig plats i vårt ekosystem. Plast blir över och ligger och gungar i haven som den döda materia det är. När jag startade KoKoBello hade jag en tanke att sälja varor i naturmaterial eftersom jag var så trött på plast och plastleksaker och den värsta avarten plastleksaker med elektricitet och batterier. För mig är det konstigt att vi vill att våra barn ska leka med såna saker. Det är konstigt att vi vill lägga pengar på kortsiktig lycka som ger så långsiktiga konsekvenser för vårt liv här på jorden. Filmen sätter fingret rakt på detta ämne. Viktig och tänkbar! Håll utkik efter repris eller att den sänds på SVT play. Kärlek Anna
P.s. Klicka på bilden så kommer du till programmets hemsida d.s.

3 kommentarer:

Ängla Miranda sa...

Jag var för trött för att titta igår kväll, men ska absolut se en repris. Bara att läsa ditt inlägg här ger mig en klump i magen. Innan jag fick barn var jag inte så väldigt intresserad eller angelägen om att tänka så mycket på natur och miljö, men nu kan jag må riktigt dåligt över det som håller på att hända. Jag tänker på mina barns framtida barnbarnsbarn. Vad kommer dom att födas till?
Vi försöker leva så ekologiskt vi kan och vill att barnen ska leka med naturliga grejer. Flickorna går på Waldorflekskola och där har dom ju en ljuvlig miljö!

mammagumman sa...

Visst får man sig en tankeställare. Men jag lever också i den tid vi lever i nu med plast och allt. Men det är viktigt att stanna upp och tänka efter någon gång då och då. Kram Anna

Daisy sa...

Åh typiskt - jag som gillar plast...